Sant’Egidio en de Mozes en Aäronkerk

De Mozes en Aäronkerk is in 2014 aan ons toevertrouwd. ‘Ons’ is de Gemeenschap van Sant’Egidio, een beweging van mensen die de armen, eenzamen, dak- en thuislozen van de stad nabij zijn. We ontmoeten hen en beschouwen hen als onze vrienden. We doen dat vanuit de inspiratie die we halen uit de boodschap van Jezus.

We gaan op zoek naar de mensen die in onze tijd aan de rand van de samenleving belanden: de armsten, de eenzamen, de dak- en thuislozen. Dat doen we niet als hulpverleners, maar als vrienden. In die vriendschap ontstaan menselijke relaties, waarin je elkaar kunt ontmoeten en steunen.

Ook zetten we ons in voor de vrede, in onze eigen stad, in ons gebed, en wereldwijd. Want de oorlog is de moeder van zoveel armoede.

Wat we zoal doen? We bezoeken eenzame ouderen, we ondersteunen vluchtelingen, we zoeken mensen op die op straat leven. Met meer dan honderd vrijwilligers, onder wie veel jongeren, organiseren we dat vanuit het Huis van Sant’Egidio, naast de kerk. Daar is ook de Franciscustafel, ons restaurant voor dak- en thuislozen, gevestigd.

We geloven dat de wereld mooier wordt, wanneer we niet onszelf vooropzetten, maar ons richten op wie in onze tijd buiten beeld blijven, in de periferie en de rafelranden van de stad. Dat leren we telkens opnieuw dankzij ons gebed. Het gebed houdt ons bij de les, en houdt onze inspiratie vitaal.

Een internationale beweging

De Gemeenschap van Sant’Egidio is een internationale beweging. In 1968 ontstaan in Italië op initiatief van Andrea Riccardi en een groepje medestudenten in Rome. In de loop der jaren is Sant’Egidio enorm gegroeid. Sant’Egidio is nu in 70 landen actief.

In Nederland vindt u Sant’Egidio in Amsterdam, Apeldoorn, Utrecht en Leeuwarden. Ook op andere plekken zijn er groepen die zich door ons geïnspireerd voelen.

De Mozes en Aäronkerk als Amsterdamse uitvalsbasis

We zijn blij met de Mozes en Aäronkerk als plek van barmhartigheid en we zorgen natuurlijk goed voor het gebouw. We houden er ons avondgebed en de zondagse liturgie, organiseren concerten en met Kerstmis is de kerk één groot restaurant voor al onze vrienden.

We onderhouden de kerk goed; het is een monument om zuinig op te zijn.