Icoon van het Gelaat van Christus

Op iedere plek waar de Gemeenschap van Sant’Egidio aanwezig is, is de icoon van het Gelaat van Christus te vinden. De icoon verbeeldt de mandylion, het doek waarop het ware beeld van het gelaat van Christus te zien is.

Vanuit de icoon kijkt Jezus naar ieder die in de kerk gaat zitten. Het is een blik die tegelijk serieus is en vol mededogen. Zo begint het gebed: je onder de blik van Jezus stellen. Hij is het die ons heeft gezien toen we eenzaam, verward en verstrooid waren.

De oorspronkelijke, zeer oude icoon is afkomstig uit Rusland en hangt in het kerkje van Sant’Egidio in Rome. Deze kerk was de eerste plaats van gebed van de Gemeenschap van Sant’Egidio, waaraan de Gemeenschap haar naam ontleent.

Icoon van Mozes en Aäron

Voor in de kerk staan een icoon van Maria en een waarop Mozes en Aäron zijn afgebeeld. Deze laatste icoon is speciaal gemaakt voor de Mozes en Aäronkerk. Het uitgebreide proces van voorbewerking om het hout geschikt te maken voor een icoon, is gedaan door gevangenen in een gevangenis in Italië, die bevriend zijn met de Gemeenschap van Sant’Egidio.