Bezoek tot 22 maart de foto-expositie ‘Ongedocumenteerd en op leeftijd’

5 maart 2024

Op donderdag 15 februari 2024 opende theater-, film- en televisiemaker Nora Akacher de expositie “Ongedocumenteerd en op leeftijd” met foto’s van Mona van den Berg. Lees het verslag van RTVNH van de opening hier

Haar werk is meerdere malen bekroond in verschillende categorieën van de Zilveren Camera, de meest prestigieuze fotojournalistiekprijs van Nederland. De expositie, georganiseerd door De Regenboog Groep in samenwerking met de Mozes en Aäronkerk, duurt tot 22 maart 2024, is open op donderdag en vrijdag van 12.00 tot 16.00 uur en gratis toegankelijk (Waterloopplein 207, Amsterdam).

Schrijnend en confronterend, dat zijn de beelden van de expositie Ongedocumenteerd en op leeftijd. Fotograaf Mona van den Berg volgde drieëntwintig mensen die al decennia lang in Nederland wonen, maar om diverse redenen nooit verblijfspapieren hebben gekregen. Ze zijn nu oud, hebben lichamelijke gebreken en overleven in de marge van de samenleving. Door hen een gezicht te geven in hun eigen haveloze omgeving, krijgen we beeld van hun verborgen bestaan. Schrijver Ernest van der Kwast schrijft bij de foto’s: “Het zijn mensen die onze huizen hebben schoongemaakt, die carrières van artsen en advocaten mogelijk hebben gemaakt en die een leven hebben opgebouwd in Nederland. Sommigen hebben hier zelfs kinderen gekregen.”

Mona van den Berg strijdt tegen onrecht. Dat deed ze als maatschappelijk werker en asieladvocaat en dat doet zo nu als fotograaf. Ze kiest maatschappelijke onderwerpen als Syrische vluchtelingen, de ruimte tussen de genders en de black-lives-matter-beweging. Van den Berg zegt over haar foto’s uit de expositie: “Als mijn beelden rauw zijn, is dat wat het is. En als die rauwheid ongemak oproept, is dat niet slecht. Dat deze leefomstandigheden voorkomen in Nederland mag van mij wel gezien worden.”

Het werk van Van den Berg is gepubliceerd in onder meer NRC, Trouw, de Volkskrant, Het Parool, Vrij Nederland, Opzij en in verschillende internationale media. Daarnaast maakte ze diverse fotoboeken, waaronder het gelijknamige boek bij deze expositie, uitgegeven door uitgeverij Jurgen Maas.

De Amsterdamse stichting De Regenboog Groep zet zich in voor het verbeteren van de leefsituatie van mensen in de rafelrand van de samenleving. Daarbij ligt de nadruk op dakloosheid, psychische problemen, verslaving en armoede. De laatste jaren geeft ze extra aandacht aan oudere ongedocumenteerden omdat zij tot de meest kwetsbare groepen in de stad horen. De Mozes en Aäronkerk is van oudsher een plaats van barmhartigheid, waar de Gemeenschap van Sant’Egidio nabijheid en vriendschap biedt aan kwetsbare inwoners van de stad.