Nederlands grootste muziekimprovisatiefestival

1 augustus 2023

Op 31 juli klonk in de Mozes en Aäronkerk het muzikale dagboek van Amsterdam in het slotconcert van Music in the Making. Dit project van artist in residence Beate Loonstra, met als titel ‘Een harp onder de riem’ trok in een maand tijd 5560 bezoekers naar de Mozes en Aäronkerk.

De kerk was de hele maand dagelijks geopend voor één op één concerten, geïmproviseerd op de verhalen van bezoekers. Dit was mogelijk dankzij de hulp van meer dan dertig muzikanten die de verhalen van de dag met elkaar verbonden omsmeedden tot een muzikaal verhaal. Vrijwilligers zorgden voor de gastvrije ontvangst van buurtbewoners, toeristen, vrienden van de straat, ouderen, kinderen en bezoekers die speciaal voor het project naar Amsterdam gekomen waren.

Het muzikale dagboek van Amsterdam van 2023 bestaat uit 19 nieuwe muziekstukken uit evenzovele muzikale samenwerkingen, gecomponeerd op basis van honderden Amsterdamse verhalen. Tijdens het slotconcert werden deze composities nogmaals live uitgevoerd voor het publiek dat in een kring om de muzikanten heen zat. Volgend jaar hoopt Music in the making haar eerste lustrum te vieren.

Beluister de dagboeken van 2023 terug via musicinthemaking.nl. Een aantal fragmenten werden uitgezonderd op NPO4 bij Vrije geluiden van de VPRO.