CANTICLE OF CREATURES – een kunstfestival over natuur, cultuur en ecologie

26 september 2023

Het festival “Canticle of Creatures” is een multidisciplinair kunstfestival met muziek en beeldende kunst rondom de thema’s natuur, cultuur en ecologie op woensdag 4 oktober in de Mozes en Aäronkerk in Amsterdam.

“Het hing in de lucht,” zegt componist Kate Moore, in 2022 winnares van de Gieskes-Strijbis Podiumprijs. Samen met het Herz Ensemble en de Gemeenschap van Sant’Egidio organiseert ze de eerste editie van een jaarlijks festival op 4 oktober, Dierendag, de feestdag van Sint Franciscus, die zich vanuit zijn band met de natuur inzette voor de wereld om hem heen. “In zijn zonnelied zijn alle wezens gelijk. Zon, maan, aarde, lucht, vuur water; alle elementen en wezens zijn voor hem broeders en zusters. Dit festival wil een bron zijn van creatieve inspiratie en ecologisch bewustzijn.”

Canticle of Creatures brengt dit jaar een cross-over van twee concerten met beeldende kunst, geïnspireerd door de natuur en ideeën over ecologie en milieu. De musici en kunstenaars zijn van hoog niveau. De Mozes en Aäronkerk, vanouds een plek van barmhartigheid in het hart van de stad, biedt een open en toegankelijk platform waar kunst, muziek, wetenschap en spiritualiteit elkaar ontmoeten. Het festival draait om de universele band waarin alles en iedereen met elkaar verbonden is, en brengt hoogwaardige kunst voor alle bewoners van de stad. De concerten zijn gratis toegankelijk voor iedereen. Een deel van de ontvangen donaties wordt bestemd voor de Bijenstichting.

Programma 4 oktober 2023
Het volledige programma is hier te vinden. Of scan de QR code

13.00 uur lunchconcert
Mozes en Aäronkerk, Waterlooplein 207, Amsterdam
Bloodwood Series: Sad Melodies and Fragile Memories, Kate Moore/Rick Hendricks
Een optreden en een installatie gebaseerd op de jaarringen van bomen.

19.15 uur avondconcert
Mozes en Aäronkerk, Waterlooplein 207, Amsterdam
Cantico del Sole & The Dam, HERZ ENSEMBLE
Programma gebaseerd op koraalriffen, wezens die een Dam bewonen en die hun hart uitzingen in de schemering en het Zonnelied van Sint Franciscus.

Herz Ensemble
Herz Ensemble bestaat uit negen vooraanstaande in Nederland gevestigde musici. De band werd in 2017 opgericht en is toegewijd aan het uitvoeren van het werk van hun artistiek leider Kate Moore. Verbinding met gelijkgestemde creatieve kunstenaars, inclusiviteit en diversiteit zijn een belangrijke doelstelling van het ensemble. De musici willen een klankbord zijn voor degenen die buiten de mainstream vallen.

Gemeenschap van Sant’Egidio
Sant’Egidio is een religieuze gemeenschap die zich vanuit de Mozes en Aäronkerk en het aanpalende huis net als de heilige Franciscus inzet voor de meest kwetsbaren en armen in de samenleving, met een restaurant voor dak- en thuislozen en activiteiten voor ouderen, kinderen en migranten. Ook staat zij voor verbinding tussen mensen, volken en de schepping. Het past in de traditie van de Kerk om dit ook met muziek te doen.